DE ANALYSEPhilips 5400 Series LatteGo, een goede investering?

Philips 5400 Series LatteGo, een goede investering?

Iedereen die van koffie houdt, kent het dilemma: blijf je bij de vertrouwde pads of capsules, of zet je de stap naar een volautomaat met échte bonen?

Negen maanden geleden hakte ik de knoop door en kwam de Philips 5400 Series LatteGo op mijn aanrecht te staan. Nu de kalverliefde voorbij is en de machine honderden kopjes heeft gezet, deel ik graag mijn persoonlijke ervaring.

De smaak: Een wereld van verschil

Laat ik meteen met de deur in huis vallen: de overstap van pads naar versgemalen bonen is enorm. Als ik nu nog eens een kopje koffie uit een pad-machine drink, proef je bijna de plastic verpakking. Dat is bij de Philips 5400 wel anders.

Toch is het geen machine die direct uit de doos de perfecte koffie tovert; je moet hem even leren kennen. Ik heb zelf de maalgraad op stand 6 gezet. Dat is voor mij de sweet spot: een stevige koffie die boordevol smaak zit, maar net niet doorslaat naar dat bittere.

Meestal gebruik ik de espressobonen van de Lidl (prima prijs-kwaliteit), maar als ik echt iets lekkers wil, haal ik een zak Illy of Lavazza in huis. De machine kan het allemaal aan, zolang je de instellingen maar naar je eigen hand zet.

Philips 5400 lattego

Het LatteGo-systeem: Eindelijk geen miserie met slangetjes

Als je iemand vraagt waarom hij géén volautomaat koopt, is het antwoord meestal: “Dat onderhoud van die melksystemen is een drama.” Philips heeft dat met het LatteGo-systeem echt slim aangepakt.

Geen dunne slangetjes waar melkresten in blijven plakken, maar gewoon een beker die uit twee delen bestaat. Je klikt het los, wast het uit en je bent klaar. Het is simpelweg de meest gebruiksvriendelijke oplossing die ik tot nu toe ben tegengekomen.

Mijn dagelijkse favorieten

De machine heeft 12 varianten, maar in de praktijk grijp ik vaak naar de vertrouwde koffie of de café crema. Voor de momenten dat het iets pittiger mag, is de espresso lungo mijn favoriet: die zit echt boordevol aroma.

En mijn guilty pleasure op een koude middag? Dat is zonder twijfel de Latte Macchiato. Ik doe er zelf een scheutje karamelsiroop bij en dan heb je echt een traktatie die niet onderdoet voor wat je in een koffiebar krijgt.

Philips 5400 lattego

De minder leuke kant (eerlijk is eerlijk)

Is het dan alleen maar rozengeur en maneschijn? Bijna. Er is één dingetje waar je rekening mee moet houden: het wekelijkse onderhoud aan de binnenkant.

Als je de zetgroep eruit haalt om af te spoelen, zie je dat er in de machine nogal wat hoekjes en kantjes zitten waar koffieresten blijven plakken. Als je daar niet naar kijkt, kan het gaan schimmelen. Ik heb er ondertussen mijn eigen routine voor: met een borsteltje, een tandenstoker en even de kruimeldief erdoorheen is het zo gepiept. Het is een kleine moeite, maar je moet het wel even doen om de smaak van je koffie te bewaren.

Zou ik hem aanraden?

Als een goede vriend me zou vragen of dit een goede koop is, zou ik volmondig “ja” zeggen. Het is een gebruiksvriendelijk toestel dat er ook nog eens strak uitziet in de keuken. Bovendien zijn bonen op de lange termijn een stuk goedkoper dan die eeuwige pads of capsules, dus die investering verdien je langzaam maar zeker terug.

Het is een machine voor mensen die van échte koffie houden, maar geen zin hebben in het technische gedoe van een barista-toestel. Gewoon drukken op de knop en genieten.

Benieuwd naar de Philips 5400 LatteGo?
Bekijk de actuele prijs en specificaties op Bol.com

Tiziano Milani
Tiziano Milani
Met meer dan een decennium ervaring in financiën en investeren, deel ik hier mijn strategieën en inzichten om de Belgische belegger te helpen met efficiënte vermogensopbouw en portefeuillebeheer.

Ook interessant

Tiziano Milani
Met meer dan een decennium ervaring in financiën en investeren, deel ik hier mijn strategieën en inzichten om de Belgische belegger te helpen met efficiënte vermogensopbouw en portefeuillebeheer.

Meest gelezen